Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Fijoł (LOT): Zmniejszamy emisje tam, gdzie jest to możliwe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
24-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Fijoł (LOT): Zmniejszamy emisje tam, gdzie jest to możliwe
fot. AirbusAirbus A220 w malowaniu PLL LOT
– Dużo jest informacji na rynku, wiele z nich jest stricte marketingowych, ale pragnę podkreślić, że nie uprawiamy greenwashingu – zapewnił słuchaczy Michał Fijoł, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, podczas Kongresu Nowej Mobilności, który odbywa się w Katowicach.

Sternik narodowego przewoźnika znad Wisły w swoim przemówieniu otwierającym panel poświęcony zrównoważonemu lotnictwu zaapelował o rzetelne i uczciwe podejście do zeroemisyjności w tej branży.

– Widzieliśmy "hall of fame" wielu podmiotów, które kupiły SAF, zrealizowały jeden rejs i teraz są w pułapce. My chcemy uczciwie rozmawiać z czym się mierzymy. Czynimy ogromne starania, aby nasze operacje były ekologiczne i możliwie mało szkodzące środowisku – zaznaczył Fijoł.

Według prezesa PLL LOT obecny etap rozwoju technologicznego nie pozwala na bezemisyjne latanie na połączeniach krótkiego i średniego zasięgu. – Jest jeszcze wiele do zrobienia w tym zakresie. LOT czyni wielkie starania, żeby być liderem i zachować niskoemisyjność. Loty dalekiego zasięgu wykonywane są na Dreamlinerach 787, średniego na boeingach 737 MAX, a niebawem krótkiego zasięgu będą realizowane dzięki nabytym airbusom A220. To nie są jednak tanie samoloty. Nowoczesne maszyny mają także swoje ograniczenia – przypomniał słuchaczom Fijoł.

– Nasze emisje za 2025 rok kosztowały ponad 250 mln złotych. Nasze wydatki na SAF to 100 mln złotych. Tylko te dwa elementy to ponad 350 mln złotych. Przy obrotach rzędu 11 mld złotych to oznacza 3 proc. na finansowanie tych niskoemisyjnych przedsięwzięć – wyliczał prezes PLL LOT.

Sternik narodowego przewoźnika zaznaczył, że lotnictwo to branża, które generuje wiele pozytywnych czynników zewnętrznych. – To jest 400 tys. miejsc pracy dla wysoko wykwalifikowanych osób, przy produkcji silników czy części do samolotów. Ludzie będą zawsze latać i jestem o tym przekonany. Musimy sobie jednak zadać pytanie, kto ich będzie wozić. Czy będą to europejscy przewoźnicy czy inni, spoza Starego Kontynentu, gdzie te ekologiczne wymagania są znacznie mniejsze – zwrócił uwagę Fijoł.

Prezes PLL LOT podkreślił, że zawarte niedawno umowy na samoloty średniego zasięgu pozwolą latać narodowemu przewoźnikowi przez kolejne 20 lub 30 lat. – Ciężko będzie zastąpić silnik, który wymaga kerozyny, innymi substancjami, które będą przyjazne dla środowiska. Postęp technologiczny dalej trwa i będziemy go bacznie obserwować. Jeśli gdzieś możemy zmniejszać emisje, to właśnie to robimy, ale nie wszędzie jest to możliwe. Jesteśmy za tym, aby zmniejszać emisje i nie ustajemy w staraniach, aby uczynić lotnictwo bardziej zielonym – podsumował Fijoł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT: Już 7,7 mln pasażerów w 2025

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Już 7,7 mln pasażerów w 2025

Mateusz Kieruzal 23 września 2025

Litwa chce więcej rejsów LOT

Pasażer i linie lotnicze

Litwa chce więcej rejsów LOT

Mateusz Kieruzal 20 września 2025

Wizz Air rośnie na rynku PLL LOT. Presja cenowa na horyzoncie

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Fijoł (LOT): Kilkanaście nowych tras w 2026, dopiero zaczęliśmy w Skandynawii

Pasażer i linie lotnicze

Fijoł (LOT): Kilkanaście nowych tras w 2026, dopiero zaczęliśmy w Skandynawii

Rafał Dybiński 15 września 2025

Fijoł (LOT): Dotrzymaliśmy słowa, Airbus chciał nas bardziej

Biznes i przemysł

Związkowcy LOT bronią odwołanego prezesa. "Bandycki numer"

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

LOT: Już 7,7 mln pasażerów w 2025

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Już 7,7 mln pasażerów w 2025

Mateusz Kieruzal 23 września 2025

Litwa chce więcej rejsów LOT

Pasażer i linie lotnicze

Litwa chce więcej rejsów LOT

Mateusz Kieruzal 20 września 2025

Wizz Air rośnie na rynku PLL LOT. Presja cenowa na horyzoncie

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Fijoł (LOT): Kilkanaście nowych tras w 2026, dopiero zaczęliśmy w Skandynawii

Pasażer i linie lotnicze

Fijoł (LOT): Kilkanaście nowych tras w 2026, dopiero zaczęliśmy w Skandynawii

Rafał Dybiński 15 września 2025

Fijoł (LOT): Dotrzymaliśmy słowa, Airbus chciał nas bardziej

Biznes i przemysł

Związkowcy LOT bronią odwołanego prezesa. "Bandycki numer"

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij